Autism

Ce este autismul

Autismul sau tulburările de spectru autism (TSA)

este o tulburare neuropsihiatrica grava care afecteaza copilul pe mai multe arii de dezvoltare: lipsa sau intarzierea dezvoltarii limbajului verbal; lipsa interesului pentru socializare; probleme de intarziere cognitiva; dezorganizare afectiva precum si caracteristici si comportamente repetitive. Nu exista o singura forma de AUTISM, exista mai multe subtipuri si fiecare persoana cu autism poate avea puncte forte si provocari unice.

ASD variază în severitate de la un handicap care limitează într-o oarecare măsură viața, în mod normal, la un handicap devastator care poate necesita îngrijire instituțională sau supraveghere permanenta.

Copiii cu autism au probleme cu comunicarea. Ei au problem in a intelege ce gandesc,simt ceilalti oameni. Acest lucru face extreme de greoaie comunicarea cu ajutorul limbajului verbal, mimico-gestural, sau cel prin atingere.

Adesea o combinație de factori genetici și de mediu influențează evoluția autismului, iar autismul este adesea însoțit de probleme medicale precum:

  • Tulburări gastrointestinale(enterocolite)
  • Convulsii
  • Tulburări de somn

Autismul afectează aproximativ 1 din 60 de copii.

Multe persoane cu autism au și probleme senzoriale . Acestea pot include aversiuni la anumite atracții, sunete și alte senzații.

Primele semne distinctive ale Autismului apar in jurul varstei de 2 ani. Adesea ele pot fi diagnosticate mai devreme de 18 luni desi anumite intarzieri legate de dezvoltarea psihologica pot aparea chiar mai devreme de aceasta varsta.

Simptome

Autismul este un spectru de afectiuni strans legate intre ele, cu simptome asemanatoare. Autismul sau TSA se manifesta in primele luni de viata si in copilarie, provocand intarzieri in multe arii de baza ale dezvoltarii, precum deprinderea limbajului verbali, a jocului sau a interactionarii cu cei din jur in special cu cei deaceeasi varsta.

Semnele si simptomele autismului variaza semnificativ provocand efecte pe masura. O parte din copiii autisti prezinta deficiente minore, in timp ce alti copii pot avea problem majore de intarzieri semnificative pe toate ariile de dezvoltare psihologica: cognitive, limbaj, socializare, autonomie, afectiv. Odata cu cresterea copilului indiferent ce nivel de recuperare atinge adultul are mai multe obstacole de depasit.

PRINCIPALELE ARII AFECTATE DE AUTISM:

  • Intarziere cognitiva;
  • Comunicarea verbala si nonverbala;
  • Relationarea cu alti oameni si cu mediul inconjurator;
  • Gandirea si comportamentul adaptabil;

Inainte ca un copil sa implineasca trei ani, parintii pot detecta o serie de simptome incipiente ale autismului. Unii copii se dezvolta normal pana la 18-24 de luni, ca apoi sa piarda multe dintre achizitii. In acest punct, pot interveni urmatoarele manifestari

  • Miscarile repetitive (leganatul sau miscarea in cerc);
  • Evitarea contactului vizual sau a atingerilor
  • Intarzieri de vorbire;
  • Repetarea cuvintelor sau a frazelor (ecolalia);
  • Starile de iritatie aparute pe fondul schimbarilor mici;
  • Manifestari ale unor ticuri(fluturatul mainilor)

SEMNELE AUTISMULUI SUNT DIFERITE IN FUNCTIE DE VARSTA

Pana si bebelusii sunt, in mod normal, interesati de a socializa, de aceea simptomele autismului(daca autismul se instaleaza de la nastere) sunt sesizabile si in primul an de viata, evaluand modul in care sugarii interactioneaza cu mediul.

SEMNE ALE AUTISMULUI CARE SE POT MANIFESTA PANA LA 12 LUNI

  • Nu reactioneaza la vocea mamei;
  • Nu raspunde cand isi aude numele;
  • Nu se uite in ochii celor din jur;
  • Nu gangureste sau sa nu arata cu degetul;
  • Nu zambeste sau nu raspunde stimulilor transmisi de cei din jur;
  • Nu urmareste vizual obiecte;

Bebelusii care nu sufera de autism pot prezenta aceleasi simptome din cauze diferite , de aceea este necesara consultarea unui medic psihiatru/psiholog pentru stabilirea cauzei exacte a comportamentului copilului.

SEMNEL ALE AUTISMULUI CARE SE POT MANIFESTA PANA LA 24 DE LUNI

In al doilea an de viata, simptomele autismului devin si mai vizibile. In timp ce alti copii incep deja sa pronunte primele cuvinte si sa indice lucrurile/locurile/activitatile pe care si le doresc cu degetul, un copil cu autism ramane detasat de aceste comportamente firesti dezvoltand alte manifestari comportamentale. Semnele autismului specifice la aceasta varsta sunt:

  • Niciun cuvant pronuntat pana la 16 luni;
  • Niciun joc de imitatie pana la 18 luni;
  • Nicio propozitie formata din cel putin doua cuvinte pana la 24 de luni;
  • Pierderea achizitiilor vorbirii;
  • Dezinteres fata de lucrurile indicate de adulti;
  • Lipsa dorintei de a atrage atentia asupra sa;
  • Lipsa comportament afectiv sau manifestare distorsionata(strange sau musca cand se bucura sau se supara);
  • Nu are nicio intentie de a raspunde cand i se cere ajutorul;
  • Dezvoltarea unor comportamente stereotipe in detrimentul jocului functional(insira obiecte; inchide deschide lumini/usi; flutura obiecte la nivelul ochilor etc).

SEMNE ALE AUTISMULUI LA COPII MAI MARI

Pe masura ce cresc, copiii prezinta tot mai multe semnale de alarma care indica prezenta unei tulburari de spectru autist. In general, semnele conduc catre lipsa abilitatilor sociale, dificultatea vorbirii si a limbajului, dificultatea de a comunica nonverbal si comportamentul inflexibil. Aceste semne se pot regasi astfel:

  • Dezinteresul sau detasarea fata de ceea ce se petrece in jur;
  • Incapacitatea de a se juca, de a-si face prieteni si de a interactiona cu alti copii
  • Ostilitatea fata de gestul de a fi atins, tinut in brate sau mangaiat
  • Lipsa de dorinta in a imita adultii, a lua parte la activitati de grup sau de a folosi jucariile in mod creativ;
  • Dificultatea de a intelege si de a vorbi despre sentimente;
  • Lipsa de reactie atunci cand cineva striga,pronunta numele;
  • Vorbirea pe un ton al vocii nefiresc, intr-un ritm bizar (incheierea propozitiei pe un ton interogativ);
  • Repetarea continua a cuvintelor si a frazelor;
  • Oferirea de raspunsuri la intrebari prin repetarea intrebarii si atat;
  • Referirea la sine prin persoana a treia;
  • Folosirea incorecta a limbajului (erori gramaticale, cuvinte denaturate etc.)
  • Dificultatea exprimarii dorintelor si a nevoilor;
  • Incapacitatea de a intelege intrebari, afirmatii sau indrumari foarte simple
  • Perceperea tuturor informatiilor in sensul propriu (imposibilitatea de a sesiza umorul, ironia si sarcasmul);

O treime din copiii cu autism prezinta si episoade de convulsii. Momentan, nu exista un test medical special pentru depistarea tulburarilor de spectru autist, insa un control psihiatric/psihologic poate fi util pentru excluderea altor cauze posibile ale simptomelor, precum pierderea vederii, defectele de vorbire, intoxicatiile cu plumb si alte tulburari de dezvoltare care nu au nicio legatura cu autismul. Medicii de familie pot testa un copil pentru a depista semne si simptome specifice autismului. Asa ca parintii trebuie sa ceara acest lucru, vor raspunde unui set de intrebari privitoare la comportamentul copilului si aptitudinile sale de comunicare si acolo unde valorile sunt neconforme sunt indreptati catre psihiatri si centre de recuperare terapeutica. Primirea tratamentului terapeutic si/sau medicamentos la timp, in mod ideal inainte de implinirea varstei de 3 ani, poate creste exponential sansele de imbunatatire a dezvoltarii copilului cu autism.

Tratament si terapie

Tratamentul pentru autismul infantil trebuie instituit cat mai precoce. Nu exista un tratament specific. Tulburarea dureaza toata viata, nu dispare (copilul cu autism va deveni adult cu autism). Este necesara sfatuirea familiei pentru a intelege natura bolii, cronicitatea ei, pentru a o accepta si a-i coopta in procesul terapeutic.

Tratamentul psihofarmacologic se face cu medicamente din clasa antipsihoticelor antidepresivelor, anticonvulsivantelor si amfetaminelor.

Interventia educationala specifica – este necesara o educatie speciala, scolarizare in clase cu un numar mic de copii la un profesor.

Terapia comportamentala – s-a constatat o imbunatatire a IQ-ului (coeficientul de inteligenta) si a functionarii in societate la 2 ani de terapie inceputa de la varste mici.

Metodele folosite in tratamentul autismului infantil sunt :

  • ABA (Applied Behavioral Analysis) – se bazeaza pe principiul recompensei si are rezultate foarte bune la copiii cu capacitate mare de imitare
  • TEACCH (Tratament and Education of Autistic and Related Comunication – Handicapped Children) – program care foloseste tehnici si metode variate, de inlocuire a comportamentelor incorecte cu altele corecte
  • PECS – (Picture Exchange Comunication System) – metoda care foloseste pictograme (cartonase desenate) pentru ca un copil fara limbaj sa poata cere ceea ce-si doreste. Utilizarea PECS creste sansele de aparitie a limbajului vorbit la copil

Scopul lor este cresterea comportamentelor deficitare si descresterea celor in exces.

Terapia individuala asociata sau nu cu medicatie se face la autistii cu o functionalitate inalta, inteligenta superioara, pentru a preveni depresia ce apare datorita constientizarii faptului ca sunt diferiti de ceilalti.

* Termenul Tulburari pervazive de dezvoltare este folosit pentru a numi un grup de conditii medicale, caracterizat prin dezvoltarea insuficienta a abilitatilor de baza, mai ales a capacitatilor de socializare, comunicare sau folosire a imaginatiei.